تأثیر  کنترل خوب قند خون برجلوگیری اززوال  عقل دربیماران مبتلا به دیابت نوع 2

 دانشمندان با مطالعه ی 350 هزار بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 اعلام کردند درافرادی با  کنترل ضعیف قندخون احتمال بروز زوال عقل در آینده  50 درصد بیش از افرادیست که قندخون خود را بخوبی  کنترل می کنند،  به همین  دلیل آنها معتقدند بهبود کنترل قندخون می تواند از بسیاری از موارد  زوال عقل یا دمانس جلوگیری نماید.

 این تحقیق توسط دکتر آیدین راوشانی وهمکارانش در موسسه ی  ملی دیابت  در گوتنبرگ سوئد انجام شد  و نتایج آن در نشست سالانه ی انجمن دیابت اروپا در استکلهم  ارائه گردید.

شواهد زیاد  و در حال رشدی دال بر تأثیر دیابت برخطر ابتلا به دمانس وکاهش عملکرد مغز دربیماران  دیابتی وجود دارد، با این حال تاکنون تأثیر کنترل قند خون (با استفاده  از اندازه گیری هموگلوبین  A1C) برخطر ابتلا به  دمانس  درآینده بررسی نشده بود.

 در این تحقیق دانشمندان با مطالعه ی اطلاعات بالینی وسیع  به بررسی ارتباط  هموگلوبین  A1Cوخطر بستری شدن بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به دلیل  زوال عقل در بیمارستان پرداختند.

محققان تمام بیماران  مبتلا به دیابت نوع 2 را که تجربه ی بستری شدن بدلیل  دمانس را نداشتند و در  مرکز ملی دیابت سوئد از ژانویه ی سال  2004 تا دسامبر 2012 ثبت نام کرده بودند، شناسایی نمودند. سپس این بیماران را تا زمان  بستری دربیمارستان  به دلیل  دمانس  یا مرگ و یا تا پایان این تحقیق در 31 دسامبر 2012 ، تحت نظارت  قرار  دادند.

 دانشمندان از مدل سازی کامپیوتری برای محاسبه ی ارتباط بین هموگلوبین A1C  و دمانس استفاده کردند، در این محاسبات عواملی چون سن، جنسیت، نمایه ی توده ی بدنی، وضعیت تاهل، درآمد، تحصیلات، کشیدن سیگار ، فشارخون سیستولیک، میزان  عملکرد تخمینی  کلیه ها، مصرف استاتین ها، میزان پروتئین موجود در ادرار ، نوع داروی مصرفی بیماران برای درمان دیابت، فیبریلاسیون دهلیزی، سکته و داروهای کنترل فشارخون در نظر گرفته شد و نتایج پس از تنظیم این عوامل استخراج گردید.

از میان گروهی متشکل از 349299 بیمار بامیانگین  سنی 67 سال در ابتدای تحقیق ، تعداد 11035 بیمار (3 درصد) درطول متوسط 4.6  سال مدت زمان پیگیری  به دلیل تشخیص اولیه یا ثانویه ی زوال  عقل  در بیمارستان  پذیرش شدند.

تشخیص  دمانس  یا زوال عقل در بیمارانی با مقدار هموگلوبین  A1Cبرابر با 10.5درصد یا بالاتر  (بدترین  کنترل قندخون) 50 درصد بیش از افرادی با هموگلوبین A1Cبرابر با 6.5درصد یا کمتر (کنترل خوب) بود.

تجربه ی قبلی سکته مغزی در این بیماران موجب افزایش 40 درصدی خطر ابتلا به دمانس نسبت به افرادی شده بود که تجربه ی سکته ی مغزی را نداشتند.

نویسندگان مقاله می گویند: ارتباط مثبت هموگلوبین  A1Cوخطر دمانس در بیماران نسبتاً جوان مبتلا به دیابت نوع 2، موید  این واقعیت است که کنترل بهینه ی قندخون  دارای پتانسیل پیشگیری از دیابت است.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150914224312.htm